בעולם פרוקטי התוכנה, תקשורת טובה היא המפתח להצלחה . הכלי המשמעותי ביותר במסגרת ה-Agile הוא ה- User Story. User Stories עוזרים לצוותים להבין מה המשתמשים צריכים ומדוע הם צריכים את זה, ובכך מבטיחים שהמוצר הסופי יענה על הצרכים הללו. ננסה להסביר את יסודות הכתיבה של סיפורי משתמש, החשיבות שלהם בפרויקטי Agile וכיצד לבנות אותם נכון.
תזכורת: Agile, על מה מדובר?
מתודולוגיית אג'ייל, שצברה תאוצה בשנת 2001, פותחה כמענה למגבלות של מתודולוגיות פיתוח תוכנה מסורתיות כגון Waterfall. השורשים של המתודולוגיה ניטעו בפגישה של שבעה עשר מפתחי תוכנה בסנובירד, יוטה, שם דנו בדרכים יעילות יותר לנהל פרויקטי תוכנה. תוצאת הפגישה הזו הייתה מניפסט האג'ייל, מסמך שהדגיש את חשיבותם של אנשים ואינטראקציות, תוכנה עובדת, שיתוף פעולה עם לקוחות ויכולת תגובה לשינויים על פני תהליכים והסכמים נוקשים.
שיטות ניהול פרויקטים מסוג Waterfall מימשו למעשה גישה ליניארית רציפה. המשמעות הייתה שכל שלב בפרויקט היה צריך להסתיים לפני שניתן יהיה לעבור לשלב הבא. אמנם זה יכול לעבוד עבור פרויקטים מסוימים, אבל זה הוביל לעתים קרובות לבעיות כאשר מידע חדש צץ או כאשר הדרישות השתנו באמצע הפרויקט. אג'ייל, לעומת זאת, מקדם גמישות ויכולת הסתגלות. הוא מכיר בכך ששינוי הוא בלתי נמנע ולכן צוותים צריכים לעבוד במחזורים קצרים ואיטרטיביים - ספרינטים.
גישות כמו Scrum ו extreme programming (XP) בנויות על העקרונות של אג'ייל. שיטות אלה מתמקדות בפיתוח ועלייה לייצור של חלקים קטנים ופונקציונליים של המוצר בתדירות גבוהה, ומאפשרות לצוותים לאסוף משוב ולבצע התאמות לפי הצורך. התהליך האיטרטיבי הזה משפר את איכות המוצר הסופי, וגם מבטיח שצוות הפיתוח יוכל לענות על הצרכים המשתנים של הלקוח.
דרישות משתמש - User Requirements
דרישות משתמש הן הצהרות תמציתיות ופשוטות שמתארות צורך ספציפי מנקודת מבטו של המשתמש. ההצהרות האלה מסייעות לצוותים להבין את הערך שדרישות אלה מביאות. בדרך כלל, דרישת משתמש עוקבת אחר תבנית פשוטה: "כ[פרסונה], אני רוצה [פעולה], כדי ש[מטרה]". מבנה זה מבטיח שהמיקוד יישאר על המשתמש ועל הצרכים שלו.
בבסיס, דרישות משתמש בעצם נוגעות בתקשורת. הן מעבירות את המיקוד ממפרטים טכניים מפורטים להבנת נקודת המבט של המשתמש והבעיה שאנו מנסים לפתור. על ידי שימוש בשפה פשוטה, דרישות משתמש מקלות על כולם בצוות, כולל בעלי עניין שאינם טכניים, להבין את המטרות.
לדוגמה, שקול דרישת משתמש כזו: "כקונה קבוע, אני רוצה לשמור את פרטי התשלום שלי כדי שאוכל לבצע תשלום מהר יותר בפעם הבאה." דרישה זו אומרת לנו מי המשתמש (קונה קבוע), מה הוא רוצה לעשות (לשמור פרטי תשלום), ומדוע זה חשוב (לבצע תשלום מהר יותר). היא מספקת סיכום ברור ותמציתי של הצורך של המשתמש מבלי להתעמק בפרטים טכניים.
חשיבות ה-User Stories בפרויקט אג'ייל
ה User Stories ממלאים תפקיד מרכזי בפיתוח אג'ילי בכך שהם מבטיחים שצוות הפיתוח יישאר ממוקד באספקת ערך למשתמש הקצה. הם בעצם סוג של גשר בין ההיבטים הטכניים של פיתוח תוכנה לבין הצרכים בפועל של המשתמשים.
ראשית, User Stories עוזרים לתעדף את העבודה שיש לבצע. על ידי פירוק תכונות גדולות לחלקים קטנים וניתנים לניהול, אנו יכולים לתעדף חלקים אלה בהתבסס על הערך שהם מספקים למשתמש. זה מבטיח שהתכונות החשובות ביותר יפותחו ראשונות, תוך התאמת פיתוח המוצר לצרכי המשתמש.
שנית, User Stories מיצרים תקשורת טובה יותר בתוך הצוות. מכיוון שהם כתובים בשפה פשוטה וממוקדת משתמש, כולם, ממפתחים ועד לבעלי מוצר, יכולים להבין ולדון בהם. הבנה משותפת זו מסייעת במניעת תקשורת שגויה ומבטיחה שכולם נמצאים באותו עמוד בכל הנוגע למה שצריך לבנות.
לבסוף, סיפורי משתמש משפרים את הגמישות במהלך הפרויקט. ככל שמתקבלים מידע ומשוב חדשים, ניתן לסדר מחדש או לשנות בקלות סיפורי משתמש מבלי לשבש את כל הפרויקט. גמישות זו מאפשרת לנו להגיב במהירות לדרישות משתמש משתנות ולתנאי שוק, תוך הבטחה שהמוצר הסופי יישאר רלוונטי ושימושי.
מבנה של User Story
תבנית: בתור [פרסונה], אני רוצה [פעולה], כדי ש[מטרה]
כשזה מגיע לכתיבת User Stories, שימוש בתבנית עקבית עוזר להבטיח בהירות ואחידות. התבנית הנפוצה ביותר עוקבת אחר המבנה הזה: "בתור [פרסונה], אני רוצה [פעולה], כדי ש[מטרה]". פורמט זה לוכד שלושה מרכיבים חיוניים:
פרסונה: מזהה את המשתמש או התפקיד עבורו ה story נכתב. לדוגמה, זה יכול להיות לקוח, מנהל מערכת או חבר צוות.
פעולה: מתאר מה המשתמש רוצה להשיג. זהו המשימה או הפעילות שהמשתמש מתכוון לבצע.
מטרה: מסביר מדוע המשתמש רוצה לבצע את הפעולה. חלק זה מדגיש את התועלת או הערך הנובעים מהפעולה.
שימוש בתבנית זו מאלץ אותנו לחשוב מנקודת מבטו של המשתמש, ומבטיח שאנחנו מבינים את צרכיו ואת הערך שהוא מחפש.
דוגמאות ל User Stories
כדי להמחיש כיצד תבנית זו עובדת, בואו נסתכל על כמה דוגמאות:
בתור קונה קבוע, אני רוצה לשמור את פרטי התשלום שלי, כדי שאוכל לבצע תשלום מהר יותר בפעם הבאה.
פרסונה: קונה קבוע
פעולה: שמירת פרטי תשלום
מטרה: לבצע תשלום מהר יותר
בתור מנהל פרויקט, אני רוצה להציג דשבורד של התקדמות הצוות שלי, כדי שאוכל לזהות במהירות עיכובים.
פרסונה: מנהל פרויקט
פעולה: להציג דשבורד
מטרה: לזהות עיכובים במהירות
בתור משתמש חדש, אני רוצה להשלים הדרכה מודרכת, כדי שאוכל ללמוד כיצד להשתמש באפליקציה ביעילות.
פרסונה: משתמש חדש
פעולה: להשלים הדרכה מודרכת
מטרה: ללמוד להשתמש באפליקציה ביעילות
דוגמאות אלה מדגימות כיצד התבנית עוזרת ליצור סיפורים ברורים וממוקדי משתמש. כל סיפור מטפל בצורך ספציפי של משתמש ואת הערך שהוא מספק, מה שמקל על צוות הפיתוח להבין ולתעדף את עבודתם.
בנוסף לתבנית הבסיסית, חשוב לשמור על סיפורי המשתמשים תמציתיים וממוקדים בפונקציונליות אחת. גישה זו מקלה על ניהול ויישום הסיפורים. אם סיפור הופך להיות מורכב מדי, זה לרוב סימן שצריך לפצל אותו לסיפורים קטנים יותר וקלים יותר לניהול.
תפקיד Acceptance criteria
לקריטריוני הקבלה תפקיד מכריע ביישום מוצלח של stories בפרויקט אג'ייל. קריטריונים אלה מספקים הבנה ברורה ומשותפת של מה צריך להשיג כדי שסיפור משתמש ייחשב כשלם. על ידי הצבת תנאים ספציפיים שיש לעמוד בהם, קריטריוני הקבלה מבטיחים שהפונקציונליות המסופקת תואמת את הדרישות והציפיות של המשתמש.
הגדרת הצלחה (definition of done)
בבסיסו, קריטריוני קבלה מגדירים איך נראית הצלחה (DONE) עבור user story. הם משמשים כצ'ק ליסט שמפתחים ובודקים יכולים להשתמש בה כדי לוודא שהעבודה עומדת בסטנדרטים הנדרשים. לדוגמה, אם ה story שלנו הוא "כלקוח, אני רוצה להירשם לניוזלטר שבועי כדי שאוכל להישאר מעודכן לגבי מוצרים חדשים", קריטריוני הקבלה עשויים לכלול:
המערכת מקבלת רק כתובות דוא"ל חוקיות.
המשתמש רואה הודעת אישור עם ההרשמה המוצלחת.
המערכת שולחת דוא"ל welcome למנויים חדשים.
וכו'.
קריטריונים אלה מבהירים לכל המעורבים מה צריך לקרות כדי שה- story יושלם.
קיום קריטריוני קבלה מוגדרים היטב מסייע להימנע מאי הבנות ותקשורת לקויה. כאשר כולם בצוות יודעים בדיוק מה נדרש, זה מפחית את הסיכון לעבודה חוזרת ומבטיח עקביות ביישום.
קריטריוני קבלה הם בעלי ערך רב עבור בדיקות ואימות. הם נותנים לבודקים סט ספציפי של תנאים לבדוק מולם, מה שמקל על קביעת האם הפונקציונליות פועלת כמתוכנן. זה לא רק מייעל את תהליך הבדיקה אלא גם מבטיח שכל הפגמים או הבעיות יתגלו מוקדם.
אז קריטריוני קבלה הם מרכיב חיוני ב-user stories בפיתוח זריז. הם מספקים הגדרה ברורה של הצלחה, מקלים על בדיקות ואימות יעילים. על ידי שילוב קריטריוני קבלה מפורטים ב-user stories שלנו, אנו יכולים לשפר את האיכות והאמינות של התוצרים שלנו.
ניהול בקלוגים וספרינטים
ניהול יעיל של בקלוג וספרינט הוא חלק הכרחי בהצלחת פרויקט אג'ילי. הם מבטיחים שהצוות יישאר מאורגן, יתעדף את המשימות הנכונות ויספק ערך באופן עקבי.
בנייה ותחזוקה של בקלוג
בקלוג הוא בעצם רשימה מתועדפת של כל המשימות, הפיצ'רים ותיקוני הבאגים שיש לטפל בהם. הוא משמש כמקור אמת יחיד עבור הצוות, ומנחה מה צריך לעבוד עליו בהמשך.
ראשית, עלינו לאסוף ולתעד את כל הסיפורי משתמשים, המשימות והשיפורים הפוטנציאליים. זה כולל הכל. מבקשות פיצ'ר מהותיות ועד תיקוני באגים קלים.
כשיש לנו רשימה מקיפה, השלב הבא הוא תעדוף. לא כל המשימות שוות, וחלקן יספקו ערך רב יותר מאחרות. אנו משתמשים בשילוב של גורמים כדי לתעדף: ערך עסקי, השפעת משתמשים והיתכנות טכנית. משימות בעלות ערך גבוה שניתן ליישם מקבלות קדימות.
מפגשי backlog grooming קבועים הם חיוניים. במהלך הפגישות הללו, אנו סוקרים את הבקלוג, מתעדפים מחדש משימות בהתבסס על מידע חדש ומטייבים user stories. זה שומר על הבקלוג עדכני ומבטיח שפריטים בעדיפות גבוהה יהיו מוכנים לספרינט הבא.
תכנון וביצוע ספרינט
ספרינטים הם תוף הקצב של פרויקט אג'ילי. מדובר על פרקי זמן מוגדרים ומוגבלים (בדרך כלל שבועיים) שבהם הצוות מתחייב להשלים קבוצה של משימות מהבקלוג.
כל ספרינט מתחיל בפגישת planning. בפגישה זו, ה product owner מציג את הפריטים בעדיפות הגבוהה ביותר מהבקלוג. הצוות דן בפריטים אלה, שואל שאלות ומעריך את המאמץ הנדרש לכל משימה. הדיון המשותף הזה מבטיח שכולם יבינו את ההיקף והדרישות.
בסיום ה- planning הצוות מתחייב להשלים את המשימות בתוך הספרינט. מחויבות זו היא קריטית - היא מציבה ציפיות ברורות ומטרה משותפת.
במהלך הספרינט, הצוות עובד על המשימות, ועוקב אחר ההתקדמות .
פגישות סטנד-אפ יומיות (daily standup) הן מרכיב מרכזי נוסף. פגישות קצרות (15 דקות גג) וממוקדות אלה מאפשרות לחברי הצוות לשתף במה הם עבדו ביום הקודם, במה הם מתכננים לעבוד בהמשך ובכל חסימה שהם מתמודדים איתה. זוהי דרך מצוינת לשמור על כולם מתואמים ולטפל בבעיות באופן מיידי.
בסוף הספרינט, אנו מקיימים sprint review. הצוות עורך demo את העבודה שהושלמה לבעלי עניין, שמספקים משוב. המשוב הזה הוא בעל ערך רב - הוא עוזר לנו להבין אם אנחנו בדרך הנכונה ואילו התאמות נחוצות.
לבסוף, אנו עורכים רטרוספקטיבה של ספרינט. זהו זמן לצוות לשקף מה עבד טוב, מה לא וכיצד נוכל להשתפר. שיפור מתמיד הוא הלב של אג'ייל, ורטרוספקטיבות עוזרות לנו להשתפר עם כל ספרינט.
לסיכום, ניהול יעיל של בקלוגים וספרינטים מבטיח שאנחנו נשארים מאורגנים, מתעדפים את המשימות הנכונות ומספקים באופן רציף ערך למשתמשים שלנו. על ידי שמירה על בקלוג מטופח היטב וביצוע תהליך ספרינט מובנה, נוכל להשיג את המטרות שלנו ולהמשיך להשתפר.
אתגרים נפוצים וכיצד להימנע מהם
סיפורים לא ברורים
מכשול מרכזי אחד הוא כתיבת סיפורי משתמש שהם מעורפלים מדי. הצהרה כמו, "כמשתמש, אני רוצה לעשות כל מיני דברים" אינה מספקת הנחיות ברורות לצוות. כדי להימנע מכך, עלינו לוודא שכל סיפור משתמש מציין פעולה ומטרה ברורות. לדוגמה, "כמשתמש admin, אני רוצה לראות לוג פעילות משתמשים, כדי שאוכל לעקוב אחר השימוש במערכת ביעילות."
סיפורים מפורטים מדי
לעומת זאת, סיפורים מפורטים מדי יכולים להיות בעייתיים באותה מידה. הכללת יותר מדי פרטים טכניים בתוך סיפור המשתמש עלולה לטשטש את המטרה העיקרית של המשתמש. עלינו לשמור על סיפורי משתמש תמציתיים וממוקדים בצרכי המשתמש, ולהשאיר את הפרטים הטכניים לקריטריוני הקבלה. לדוגמה, במקום לפרט כל רכיב בממשק המשתמש, אנו יכולים לכתוב, "כמשתמש, אני רוצה לקבל הודעת שגיאה כאשר אני מזין נתונים לא חוקיים, כדי שאבין מה צריך לתקן."
הזנחת קריטריוני קבלה
דילוג על קריטריוני קבלה הוא טעות נפוצה נוספת. בלעדיהם, קשה לקבוע מתי סיפור משתמש הושלם. קריטריוני הקבלה צריכים לתאר את התנאים הספציפיים שיש לעמוד בהם כדי שהסיפור ייחשב כמושלם. זה מבטיח בהירות ומספק צ'ק ליסט למפתחים ולבודקים.
מיזוג מספר מטרות
מיזוג מספר מטרות לuser story בודד עלול לסבך את הפיתוח והבדיקות. כל user story צריך להתמקד במטרה אחת של משתמש כדי לשמור על בהירות ופשטות. לדוגמה, במקום לכתוב, "כלקוח, אני רוצה לעקוב אחר הזמנות, לעדכן את הפרופיל שלי ולבקש החזרים," עלינו לפצל זאת לשלושה user stories נפרדים.
אנחנו בפינטק דיגיטל נשמח ללוות ולסייע לכם להשיג שליטה באמנות כתיבת user stories החיונית לפרוייקטי אג'ייל מוצלחים. אתם כבר יודעים איך ליצור קשר ואנחנו נשמח לעמוד לרשותכם.

Comments